esports

Aryna Sabalenka eliminerad från Roland Garros, Diana Shnaider förbereder sig för en aldrig tidigare skådad semifinal

Aryna Sabalenka kommer att fortsätta i toppen av WTA-rankingen, men hennes väntan på sin första Roland Garros-titel kommer att vara längre: den belarusiska spelaren har förlorat med 3-6, 7-5, 6-0 mot den 22-åriga ryska Diana Shnaider, 25:e seedad i Franska öppna, då hon misslyckades med att behålla kontrollen i blåsiga förhållanden. Sabalenka tog första set och ledde med 4-1 i andra set, men Shnaider gjorde en fantastisk comeback och flyttade matchen till tredje set.

Och sedan hände något nästan ohört: Sabalenka krossades och förlorade ett set med 6-0 för första gången sedan 2024, i en match i Dubai mot Donna Vekic. Shnaider behöll kontrollen medan Sabalenka var desperat och inte kunde svara på Shnaiders vänster forehand.

https://x.com/Sabanewsss/status/2062168516828991862

Sabalenka, som nådde finalen förra året men förlorade mot Coco Gauff, åker hem medan Shnaider ställer upp till en oväntad semifinal mot den polska spelaren Maja Chwalinska, rankad 114 i världen, som har haft en sagosvit och blivit den andra kvalificerade i Open Era att nå damernas semifinal i Paris, inklusive att besegra fyrfaldige mästaren Iga Swiatek.

Det är nu säkert att vinnarna av Roland Garros 2026 blir förstagångsmästare i både dam- och herrsingel, med de andra semifinalisterna Marta Kostyuk och Mirra Andreeva.

Originalquelle: www.gamereactor.se →